Kotkan Kokoomus

Puheenjohtajan tervehdys 3.7.2023

KOTKAN KOKOOMUS RY on suurin kotkalainen Kokoomuksen paikallisyhdistys. Yhdistys on sadan vuoden ajan ajanut kotkalaisten asiaa sekä kunnallispolitiikassa että valtakunnapolitiikassa kokoomuksen arvomaailmaa ja perinteitä kunnioittavalla tavalla.

Yhdistyksen poliittisen toiminnan tarkoituksena on markkinatalouteen perustuvan työn ja yrittämisen kautta tapahtuva tulevaisuuden rakentaminen ja yhteiskunnallisten epäkohtien korjaaminen. Sivistys, yksilön vapaus tehdä, yksilön vastuu ja mahdollisuuksien tasa-arvo mahdollistavat tämän tarkoituksen.

Takanamme on mielenkiintoinen alkuvuosi. Puolustusliitto Natoon liittyminen sekä tiukka eduskuntavaali jonka Kokoomus maltillisella oikeistopoliittisella talouspolitiikallaan voitti.

Hallitusneuvotteluja käytiin pitkään, yhtenä johtotähtenä talouden järkeistäminen ja tasapainottaminen. Onhan Suomen julkiset menot kasvaneet ja julkisen velan osuus bruttokansantuotteesta on noussut yli 73%:iin.

Mitään taloutta ei voida rakentaa velan varaan, jonka vuoksi mediassa rankoiksikin kerrotut sopeutukset ovat välttämättömiä

Pelkästään Suomen 10-vuotisen laina korko on yli 2,7% efektiivisen valtiolainan korkokulu on 3 miljardia euroa. Tuo raha on pois suomalaisten palveluista ja julkisesta rahoituksesta.

Kokoomuksen tahtotila on ollut kautta aikojen se että mahdollisimman moni työikäinen käy töissä ja näin taakka jakautuu mahdollisimman monille hartioille

Suomen Nato-jäsenyys on pitkään odotettu, onhan Kokoomus jo vuosia kannattanut puolustusliittoon liittymistä.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan antoi sen viimeisen töytäisyn eteenpäin ja 4. huhtikuuta Suomi ratifioitiin 31. Naton jäsenvaltioksi

Eduskuntavaalien myötä Suomi sai myös uuden Puolustusministerin, Kaakkois-Suomen vaalipiiristä, Antti Häkkäsen

Aikaisemmin oikeusministerinä toiminut Häkkänen on varmasti oikea henkilö johtamaan suomen puolustusministeriötä Natoon liittymisen jälkeen

Myös USA:n Presidentti vierailee Suomessa Vilnassa pidettävän huippukokouksen jälkeen, 13. heinäkuuta joka korostaa Suomen tärkeyttä uutena Nato-jäsenenä

Natoon liittyminen on tuonut myös positiivista pöhinää Suomen kiinnostavuuden kohoamisena ulkomaisten sijoittajien silmissä.

Näissä on kuitenkin pitää fokus selkeänä ja maltillisena eikä sumussa rynnätä suinpäin lopulta mahdottomiksi osoittautuviin hankkeisiin

Paikallisesti Kotkan kaupungin tilanne on haastava. Edellisen hallituksen tekemä Sote-uudistus vei kuntien ja kaupunkien rahoituksesta 2/3 ja samalla kuitenkin oppivelvollisuuden laajentaminen 18. ikävuoteen toi kunnille lisää menoja. Valtio kompensoi kunnille kasvavia kuluja mutta tämä kompensaatio ei kuntaliiton mukaan ole riittävä.

Haasteita siis myös riittää kunnallisella tasolla. Kotkan kaupunkikin joutui etsimään 5,5 miljoonan euron säästöt vuodelle 2023

Valtuusto karsi säästöehdotuksesta liki puoli miljoonaa | Kotkan kaupunki

Kotkan Kokoomus Ry piti 27.4 sääntömääräisen vuosikokouksen jossa valittiin Puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet

Puheenjohtajaksi valittiin allekirjoittanut, Tuomas Tiainen

Hallituksen muut jäsenet; (Suluissa järjestäytymiskokouksessa tehdyt valinnat)

Rami Eränen (Hallituksen varapuheenjohtaja)

Juha Tilli (Sihteeri)

Helena Kalema (Taloudenhoitaja)

Seppo Kolari (Jäsen)

Timo Ojala (Jäsen)

Saara Kiventöyry (Jäsen)

Uusille jäsenille tai jäsenyyttä harkitseville. Kokoomus on maltillinen keskusta-oikeistolainen puolue joka on ollut kokoava voima yli 100 vuotta maassamme. Meillä on katto korkealla ja seinät leveällä. Mukaan pääsee ja mukaan teidät kaikki halutaan.

Lämpimin kesäterveisin

Kotkan Kokoomus Ry