Ukrainan asia on meidän asia.

28.2.2022

Itäinen naapurimme Venäjä rikkoo väkivaltaisesti kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia parhaillaan Ukrainassa. Suomen turvallisuusympäristö on muuttunut salamannopeasti luottamuksen ja yhteistyön ajoista. Suomi on lujasti asemoitunut länteen ja osallistyy ennennäkemättömien pakotteiden toteutukseen Venäjää kohtaan, jotta väkivaltaisuudet Euroopassa saataisi loppumaan mahdollisimman lyhyeen.

Venäjän sota Ukrainassa tulee koskettamaan meitä kaikkia ja se lisää ahdistuneisuutta ja pelkoakin. Suomeen ei tällä hetkellä kohdistu suoraa sotilalllista uhkaa, mutta jo lähialueella Euroopassa ihmisillä on kova hätä. Pidetään huolta itsestä ja läheisistämme sekä yritettään parhaan mukaan pitää arkitoimet käynnissä. Ajatuksemme ovat ukrainalaisten luona ja on syytä uskoa sekä toivoa, että EU:n yhteiset ja eri maiden apupaketit sekä asetetut pakotteet ehtivät vaikuttavasti ja ajoissa Ukrainan ja ukrainalaisten avuksi.

Pakotteet tulevat vaikuttamaan Suomen ja yritysten talouteen heikentävästi, mutta se hinta on maksettava solidaarisuudesta ukrainalaisia kohtaan ja Euroopan rauhan puolesta.